Forfatter Emne: Præstelatin?  (Læst 3353 gange)

gamleholm

• Gæst
Præstelatin?
« Dato: 03. Februar 2014 kl:16:49 »
Hej.
Jeg sidder og leder efter perifere aner tilbage i 1700-tallet, og her støder jeg på to ting/forhold som jeg dels ikke kan forstå, dels ikke kan oversætte. For det første ser det ud til, at man dengang kun anførte farens navn, hvorfor det kan være svært at dokumentere om det er det "rigtige" barn man har fundet frem. Det andet drejer sig om ordet suse, som er anført efter stort set hvert dåbsnavn. Se eksempelvis kirkebog for Ibsker 1767-1814, opslag 56, hvor der på højresiden, næstnederste post blandt andet står: "....kaldet Benedicta, suse", og hvor kun farens navn er anført.
Jeg håber, at der er hjælp at hente.
Mange hilsner
Jørn

Hans

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
    • Familien Ressel slægts sider
Sv: Præstelatin?
« Svar #1 Dato: 04. Februar 2014 kl:09:05 »
Hej Jørn

Susc. = Susceptrix, gudmoder

Håber det hjælper dig videre og det er for  det meste familie så der er også en vej der.

gamleholm

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04. Februar 2014 kl:10:59 »
Mange tak Hans.

Ka' du så også bekræfte, at man dengang kun anførte farens navn? Hvis svaret er ja, har jeg et stort problem med min dokumentation, især når farens navn er Peder Pedersen, hvilket jeg gætter på, var meget almindeligt.

/Jørn

Hans

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
    • Familien Ressel slægts sider
« Svar #3 Dato: 04. Februar 2014 kl:20:18 »
Hej Jørn

Det er meget normalt i kirkebøger i den tid du vil også opleve at hvis konen dør ar der kun står mandens navn og at hans hustru er død men intet om hendes navn og alder.