Forfatter Emne: Mons Pedersen  (Læst 3202 gange)

grethe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Mons Pedersen
« Dato: 23. Februar 2015 kl:14:18 »
Er der nogen der kan hjælpe mig videre med min 4 x tipoldefar.
Han hedder Mons Pedersen (Mogens Pedersen Kofod, Moens Pethers, osv.) er født omkring 1709 nok i Rønne.
Han var garder. De oplysninger jeg har gravet frem indtil videre er.
Var først gift med Anne Marie Prost, de fik 1 datter Marie der er født d. 11.11.1751 i Trinitatis København boede da i Adelgade,(har ikke fundet andre børn) . Mogens var nok "udstationeret som garde på det tidspunkt?!.
I 1764 står Mogens under Mantal Rønne 1764 som Moens Pedersen garder , de er 2 i husstanden, og bor i Strand Stræde, da er han kommet "hjem" til Bornholm igen.
Den 12.4.1767 dør Anne Marie i Rønne som 56 årig.
Marie Monsdatter bliver konfirmeret d. 6.4.1766 i Rønne
Den 2.12.1767 gifter Mogens sig med Sidsele Nielsdatter i Rønne.
De får nogle børn (dem har jeg styr på)
Ved folketælling 1771 står Mogens som garder og pension fra Post Cassen 62 år gammel gift med en på 35. i andet ægteskab.
Under folketælling i 1801 står Marie Monsdatter 50 år som logerende og halvsøster til Anne Marie Monsdatter (Anne Marie Monsdatter er født 12.5.1771 i Rønne.)
Jeg mangler:
Hvornår er Mogens Pedersen født, hvornår og hvor er han gift 1.ste gang med Anne Marie Prost. (måske i København, hun er måske ikke fra Bornholm.)
Hvornår er han død.
Kan man på nogen måde finde oplysninger om gardere hvor de var henne på hvilke tidspunter osv, og evt. hvornår de stopper udbetalingen, der er han måske noteret som død.

Jeg håber ikke det er for rodet, men det har været et stort detektivarbejde at komme så langt, og jeg tror jeg har været samtlige, på den tids, kirkebøger igennem i København i tidsrummet fra 1730-1752. puha.

Hilsen Grethe

wimik

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Mons Pedersen
« Svar #1 Dato: 02. Marts 2015 kl:20:58 »
Hej

Forsøgte at se hvad jeg kunne finde.
Tror du ikke at hun hedder Anne Marie Hansdatter Frost, for jeg kan se at der er en med det navn gift med Mogens Pedersen Kofoed og de får en søn Peter Mogensen døbt 27/3-1742 i vor Frue kirke, København og så senere datteren Marie som du har nævnt.

Hvis du kan bekræfte navnet - så kan jeg se om jeg kan finde mere.

Med venlig hilsen
Winnie Juel Mikkelsen

grethe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 02. Marts 2015 kl:22:03 »
Hej Winnie.

Du er bare en skat.

Hvis du har fundet datteren Marie under Trinitatis som jeg har skrevet, kan du også der se hvad moderen hedder, og jeg kan sagtens have fejltydet  F-et som et P. er ikke helt stiv i det gotiske, så hvis du læser det som Frost så er det de rigtige personer du har fat i, og du må meget gerne se om du kan finde mere, som du kan se mangler jeg en del på  Mogens Pedersen Kofoed.

Med venlig hilsen Grethe

wimik

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03. Marts 2015 kl:19:50 »
Hej Grethe

Så har jeg fundet Mogens/Mons Pedersen Kofoed død - han blive benævnt som Mons Garders ved hans død og han er begr. 6/5-1804 Rønne, 79 år gl., så det vil sige at så må han være født ca. 1725.

Ang. navnet Frost/Prost - så efter min bedste overbevisning står der Frost, prøv at kigge lidt oppe på opslaget der står der et P og ved Anne Marie's navn ser det ud til at der ligesom er en sløjfe lidt nede af stregen.

Vender tilbage når jeg får kigget om der er nogle skifter.

Med venlig hilsen
Winnie Juel Mikkelsen

grethe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 03. Marts 2015 kl:20:28 »
Hej Winnie.

Det er ikke "Mons Garders, der er død den dato, men hans enke Sidsele står der.

Han bliver gift igen d. 2.12.1767 med Sidsele Nielsdatter i Rønne., men jeg tror ikke at det er den rigtige Sidsele der dør den 6.5.1804, da hun står som 35 årig (født ca. 1836) under folketællingen 1771, og så skulle hun kun være 68 i 1804.

Jeg tror snarere at det er den Sidsele der dør den 26.4 1805 som Mogens Pedersens enke der er den rigtige Sidsele, for hun dør som 71 årig og så skulle hun være født i 1834. og det er tæt på 1836, de var ikke altid helt nøjagtige i deres angivelser af alderen.

Jeg har ikke fundet Mogens P. Kofoed i folketælling fra 1787, så jeg tror han er død mellem 1771 og 1787.

Da han var 62 år i 1771 burde han være født ca. 1709.

Jeg giver dig helt ret i at der står Frost, så det er de rigtige du har fat i der.

Med venlig hilsen
Grethe

wimik

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 04. Marts 2015 kl:12:27 »
Hej Grethe

Ja, selvfølgelig er han død mellem 1771 og 1787, jeg overså, at jeg har fundet Sidsele som enke i FT1787 hvor hun bor sammen med 2 af børnene i Ellekongstræde.

Bornholm, Vester, Rønne Købstad, Ellekongestræde, 262, 301, FT 1787, A7706
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Sedsile    56    enke    til leje    Betler    
Peder Monsen    10    ugift    hendes søn    Betler    
Anna    14    ugift    hendes datter    Betler    

Når man kigger på www.kirkebog.dk, så er der ikke nogen Mons i den alder som han skulle have ved hans død overhovedet, har søgt i tidsrummet 1776-1788. Så hvor finder vi ham mon ?? Leder videre.

Hilsen Winnie

grethe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 04. Marts 2015 kl:14:00 »
Hej Winnie.

Jeg har ikke selv fundet "Sedsile" i 1787, så FANTASTISK, men jeg har heller ikke haft fantasi til lige det navn til hende, MEN nu kommer der noget meget interessant frem, for når man går ind under søg folketælling på vores database og søger på Sedsile og dobbelttrykker, kan man se, at hun bor sammen med nogle andre på adressen.

Det er Ødber Simonsen, hans kone og børn, det interessante er, at hans datter "karna" som rigtig hedder Karen Kirstine Ødber Simonsdatter bliver GIFT 2. gang d. 4.7.1810 i Nyker med PEDER MOGENSEN som er Sidsile og Mogens Pedersen Kofoeds søn.

Under efterlysninger efterlyser jeg lige 4 af de børn "Karna" fik med sin første mand, de er nemlig pist væk.

Jeg har nogle oversigtsstamtavler osv. på det hele, så mit spørgsmål er nu, kommer du til generalforsamlingen på lørdag, for så vil jeg tage kopier med til dig, det letter måske overblikket over hvad jeg har og familie-relationerne?.

Ja, hvor pokker er han død henne, kirkebøgerne er næsten ulæselige på det tidspunkt, og der er tilsyneladende heller ikke nogle skifter. Det er ærgeligt, at degnen ikke også har skrevet de døde for ham kan man da læse.

Tak for din indsats foreløbigt, jeg leder selv med lys og lygte.

Med venlig hilsen
Grethe

« Senest Redigeret: 04. Marts 2015 kl:14:10 af grethe »

wimik

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 05. Marts 2015 kl:11:38 »
Hej Grethe

Jeg forsøger, når jeg taster ind på www.ddd.dda.dk at indtaste de bogstaver jeg er sikker på og så sætte % tegnet på dem jeg er usikker på, på den måde har jeg fundet en del.
Nej jeg kommer ikke til generalforsamlingen, da jeg ikke er særlig frisk p.t.
Men jeg kigger lige på den nye efterlysning du har og ser om jeg kan få nogle ender til at mødes der.

Hilsen Winnie

grethe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 05. Marts 2015 kl:21:05 »
Hej Winnie.

Jeg har lige været inde og skrive en del under den anden efterlysning, for om muligt at gøre den mere forståelig.

Jeg håber du snart får det bedre.

Hvordan sætter man noget ind Words-dokumenter osv. jeg troede det kunne lade sig gøre under vedhæftninger men det kan man ikke??!!

Hilsen Grethe