Forfatter Emne: Finde matrikel på Bornholm  (Læst 5141 gange)

872.10

• Gæst
Finde matrikel på Bornholm
« Dato: 18. September 2013 kl:12:49 »
Hej

Jeg vil gerne finde en adresse på Bornholm - men har kun et matrikel nr. fra 1921. Hvordan kommer jeg videre?

Aktuelt problem:

Via en efterlysning på DIS har jeg fået kontakt til slægt i USA. Det var 3(4) piger, som udvandrede. Pigerne var døtre af Jørgen og Janusine Pedersen, Olsker.

Jørgen og Janusine Kristine Pedersen var iht. FT1921, AO opslag 83+84 bosiddende i Olsker på matr. 22d.

Jeg skal til Bornholm i start oktober og ville gerne køre forbi og tage et billede af det, der ligger der i dag. Jeg har et gl. billede hjemme af Jørgen og Janusine foran deres hus, og det kunne jo være sjovt, hvis det stadig eksisterede.

Håber, at nogen kan hjælpe mig i "rigtig" retning  ;).

Mvh Anne

373.03

• Gæst
Sv: Finde matrikel på Bornholm
« Svar #1 Dato: 19. September 2013 kl:20:09 »
Hej Anne

Via hjemmesiden www.ois.dk er matrikelnr. 22 d, Hovedejerlavet Olsker beliggende på postadressen Rønnevej 43, 3770 Allinge. Hvis du sætter postadressen ind i søg på kortwww.krak.dk kan du se såvel kort som luftfoto af ejendommen, der ligger på "hovedgaden" i Olsker. Her er også mulighed for at se ejere, beboere og deres telefonnumre.

BBR oplysningerne viser, at der på ejendommen er et stuehus til en landejendom opført i 1887. Huset er formentlig renoveret og moderniseret siden da  ;D, men det ligger højst tænkeligt på samme sted, som da dit omtalte foto blev taget. God fornøjelse og god tur til Bornholm!

Du skriver: Via en efterlysning på DIS har jeg fået kontakt til slægt i USA. Det var 3(4) piger, som udvandrede. Pigerne var døtre af Jørgen og Janusine Pedersen, Olsker.

Jeg vil være meget interesseret i at få yderligere oplysninger vedr. de udvandrede piger og deres levnedsforløb i USA med henblik på oplysninger til foreningens database over Fødte og Døde bornholmere.

Mvh.

Lass (Mahler)

872.10

• Gæst
Sv: Finde matrikel på Bornholm
« Svar #2 Dato: 20. September 2013 kl:20:16 »
Hej Lass

Tak for hjælpen, så er familien "tvangs-indlagt" til en tur til Allinge  ;) om et par uger. Hvis du skriver, hvad du vil vide om pigerne, så kan jeg sende informationerne til dig.

Hilsen Anne