Forfatter Emne: Två bröder från Blekinge  (Læst 1951 gange)

Katarina Möller

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Två bröder från Blekinge
« Dato: 18. November 2015 kl:22:54 »
Hej!

Jag hjälper en kvinna från Kanada att finna information om sina släktingar som var från Blekinge. De emigrerade till Bornholm och därefter till USA och Kanada.

Hon undrar vad Indirekte betyder i bifogad bild under Name of ship? Hon undrar även vilken väg man reste från Bornholm till USA? Var det via Köpenhamn?

Bröderna hette August Sonne Nilsson och var född 1857-09-04 i Torhamn församling, Blekinge län och Olaus Sonne Nilsson född 1860-03-01 i Torhamn församlng, Blekinge län.

Hälsningar
Katarina Möller
Blekinge Släktforskarförening

Hans

• Administrator
  • Jr. Member
    • Vis profil
    • Familien Ressel slægts sider
Sv: Två bröder från Blekinge
« Svar #1 Dato: 19. November 2015 kl:09:11 »
Hej Katarina

Her definitionen på Direkte og Indirekte

Direkte billetter er udsteds direkte København - New York. I disse tilfælde nævnes skibsnavnet. Indirekte billetter er udstedt af en dansk rejseagent, men gælder afsejling fra en ikke-dansk afsejlings havn (oftest tysk eller engelsk) - i disse tilfælde er skibsnavnet ikke oplyst.

Anette Schønwandt

• Global Moderator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 19. November 2015 kl:19:14 »
Hej Katarina
Jeg har læst dit brev, och undrar hur  de två brøderna har fått namnet Sonne. Slægten Sonne ær bornholmsk børjande med præsten i østerlars på 1600 talet.
Min slækt ær Sonne och jag har riktikt många i mitt slækttræ, men inte dom två, kan du sæja mej, varifrån dom har namnet, kan det vara från en bornholms mamma?
Om du skulle behøve hjælp med någon som heter Sonne, ær du vælkommen att skriva.
Hælsningar anette

Katarina Möller

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 19. November 2015 kl:20:27 »
Tack Hans för förklaringen.

Anette, de har fått det namnet efter sin pappa som hette Nils Sonesson. En del av barnen tog det extra namnet Sonne, en del inte.

Hälsningar
Katarina

Anette Schønwandt

• Global Moderator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 20. November 2015 kl:00:01 »
Tack Katarina, då ær dom inte från min slækt.
Anette