Forfatter Emne: The Danish Christian Names Sidsel and Cecilie in 1800's records  (Læst 1926 gange)

Bill

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Hej til forummets medlemmer

Jeg er ny på dette forum, og ikke taler eller læser det danske sprog. Men jeg bruger Google Translate at omskrive den skriftlig engelsk til dansk tekst, så forhåbentlig google oversætter har gjort tingene korrekt. Jeg bruger denne fremgangsmåde for at nå muligt det bredeste publikum. Jeg håber, at denne tilgang er acceptabelt for forummet.
Jeg har været forsker min danske herkomst (Karen Marie Dam, født i Nyker i 1848) og har været leder gennem de danske kirkebøger (mikrofiche) for hendes forfædre på Bornholm. Jeg har et spørgsmål vedrørende navne Sidsel (Sissel) og Cecilie blandt mulige forfædre. På engelsk Sidsel er en mindre form for Cecilie. Mindst det er min forståelse, selv om det ikke er sandsynligt, så vidt jeg er klar over, at blive brugt i flæng inden for familiens optegnelser. I danske optegnelser af 1800, nogen der har nogen mening, hvis Sidsel (eller Sissel) ville blive brugt i flæng med Cecilie (fx da hun blev ældre) eller er det mere sandsynligt, at disse mennesker er to separate individer og ikke bare et nik- navn i familien? For eksempel i engelsk navn Bill er en forkortelse for William.

Min oprindelige engelske version er vist nedenfor.

Tak

Bill
------------------------------------
Hi to Forum members

I am new to this forum and do not speak or read the Danish language.  However I am using Google Translate to transcribe the written English to Danish text, so hopefully the google translator has done things correctly.  I am using this approach in order to reach the widest audience possible. I hope this approach is acceptable to the forum.
I have been researching my Danish ancestry (Karen Marie Dam, born in Nyker in 1848)and have been looking through the Danish church records (microfiche) for her ancestors on Bornholm. I have a question regarding the names Sidsel (Sissel) and Cecilie among possible ancestors. In the english language sidsel is a lesser form of Cecilie.  At least that is my understanding, although it is not likely, as far as I am aware, to be used interchangeably within family records.  In Danish records of the 1800’s, does anyone have any opinion if Sidsel (or Sissel) would be used interchangeably with Cecilie  ( e.g., as she became older) or is it more likely that these people are two separate individuals and not just a nik-name within the family? For example, in English the name Bill is short for William.

My original English version is shown below.

Thank you

wimik

• Full Member
    • Vis profil
Sv: The Danish Christian Names Sidsel and Cecilie in 1800's records
« Svar #1 Dato: 09. Februar 2017 kl:11:23 »
Hi
Sidsel/Sidesle/Cecilie is used as the same name sometimes bcause if you speak it you can't hear if it is the one or the other, so I always look up the birth and baptism to see what she is baptized and then in alterative names write the other down.
Have you all informatimes you need on Karen Marie Dam because this person have her on ther site:
http://www.nielsen-termansen.com/getperson.php?personID=I15972&tree=tree1

Kind regards
Winnie Juel Mikkelsen

Bill

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 11. Februar 2017 kl:07:27 »
Hi

Thanks very much for the Tip.  Yes I have this information. I am currently looking at her father's probate record. The family trees of Karen Marie Dam and her sister Laura Christine Dam who came to Australia in 1873 have all been mapped by various people so I am now looking at her forebears on Bornholm.

Thank you

Bill

wimik

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 11. Februar 2017 kl:15:02 »
Hi Bill

Try to googl Norman Lee Madsen's site - he is having a enermous database on people - because his ancestors is from Bornholm. You wrote you where looking at her fathers proband - can I help and which father are you talking about ??

Do you know the site www.kirkebog.dk - www.ddd.dda.dk - http://www.skifteuddrag-bornholm.dk/ - www.bornholmere.dk - http://www.dki-01.dk/bornholm.php all with good informations for ancestors. And of course the informations you can get from the site www.bslf.dk born and dead and if you are a member also Kures gårdregister - Kures farmregister.

Kind Regards
Winnie Juel Mikkelsen.

Bill

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2017 kl:09:04 »
Hi  Winnie

Thanks very much for the links. I will investigate further.

The probate record I have been attempting to read is below and is for Niels Hansen Dam who is Karen Marie Dam's father and who's probate is dated 25 May 1880.  I note that there is one son missing from the list of offspring  - Hans Jensen Dam.  However the probate record is signed by a Hans Dam. Is it likely based on your experience that he could have missed his name from the list or is it possibly the son-in-law, Hans Svendsen Dam. Hans S Dam was married to Cecilie Marie Dam (Karen Marie Dam's sister).

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=134198#134198,33562872

Many Thanks

Bill

wimik

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 16. Februar 2017 kl:08:34 »
Hi Bill

What I can read it is Niels Hansen Dam and his childrens it seems like 25/5-1880:
Laurits Jensen Dam, Rønne
Margrethe Kristine Dam, Knudsker
?gella Marie Dam, Knudsker
Engeline Dam
Marie Dam, Knudsker
Karen Dam, Australien
?? Kristine Dam, Australien
Petrea Karoline Dam, død

Here is what I found on the site: http://www.nielsen-termansen.com/getperson.php?personID=I15954&tree=tree1

Folketælling Bornholm, Vester, Knudsker, Knudsker Skoledistrikt, et Hus, 65, FT-1860, C3462

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Fødested:
Niels Hansen Dam 51 Gift Daglejer, Husfader Klemensker sogn
Johanne Kirstine Kjæmpe 49 Gift Hans Kone Rønne
Christian Hambro Kofoed 22 Ugift Hendes Søn Rønne
Laurits Jensen Tranberg 13 Ugift Hendes Søn Klemensker sogn
Adolph Jensen Tranberg 12 Ugift Hendes Søn Klemensker sogn
Karen Marie Dam 11 Ugift Hans Datter Nyker sogn
Laura Marie Dam 9 Ugift Hans Datter Nyker sogn
Laurits Jensen Dam 7 Ugift Hans Søn Nyker sogn
Petrea Caroline Dam 4 Ugift Hans Datter Nyker sogn
Henrik Kjæmpe 60 Gift Almisselem, på kost for Husfaderen Vestermarie sogn

Folketælling Bornholm, Vester, Knudsker, 6 Distrikt Knudsker, et Hus, 7, FT-1870, C3820

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen Dam 62 Gift Husfader Arbejdsmand Knudsker sogn
Johanne Kirstine Kæmpe 59 Gift Husmoder Rønne
Christian Hambro Kofoed 31 Ugift Hendes Søn Rønne
Petrea Caroline Dam 13 Ugift Hans Datter Nyker sogn
Thora Engelline Dam 7 Ugift Plejebarn (Niels' datterdatter) Rønne
Hendrik Pedersen Kjemppe 71 Enkemand Logerende Forsørges af Fattigvæsenet Vestermarie sogn

Folketælling Bornholm, Vester, Knudsker, Knudsker, et Hus, 105, FT-1880, C3587

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Fødested:
Niels Hansen Dam 71 Gift Husfader, Jordbruger Klemensker sogn
Johanne Kristine Dam F. Kæmpe 61 Gift Hans Kone Vestermarie sogn

Just let me know if I can help you - my mail is wimikkel@jubii.dk - have you tries the database of Norman Lee Madsen yet??
Kind Regards
Winnie Juel Mikkelsen