Forfatter Emne: Eljena Petersson f. Åkersdotter  (Læst 47 gange)

heiko

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Eljena Petersson f. Åkersdotter
« Dato: 24. November 2018 kl:16:43 »
Hvem er min morfars slægt på hans forældres side?

Min morfar hed Carl Matthias Aagesen, født 15. november 1902, død 15. februar 1991. Han har boet hos flere plejeforældre som barn, men med kontakt til sin mor. Han har i hvert fald boet hos en Gine Karoline Larsen, Møllegade i Rønne i 1906 samt hos Hans og Margrethe Olsen i Bækken/Rønne i 1916.

Hans mor hed Eljena Petersson, født Åkersdotter 5. august 1862, død 24. august 1939. Kun hendes navn står i kirkebogen som forældre til Carl.

Vi har fået fortalt, at Eljena var svensk født og har arbejdet som husbestyrerinde/husassistent forskellige steder. Vi kan ikke få det, der står på hendes dødsattest/kirkebøgerne til at matche med et sted i Sverige. Der står ca. Ródding? Hun boede ved sin død på Sønder Allé 16 i Rønne.

Det fremgår af kontraministiralbogen, at hun er fraskilt en bødker Johan Petersson - de blev gift i Rønne  den 24. marts 1889. Det har min mor og moster ikke vidst.

Vores morfar har fortalt, at han også havde en bror, men vi ved ikke, hvad han hed. Han skulle være immigreret til USA, hvorfra vi har et par billeder, der er sendt til hans mor.

Håber nogle kan hjælpe med mere viden om denne del af vores aner?