Forfatter Emne: Epidemier eller andre årsager til stor dødelighed på BH  (Læst 3484 gange)

Irenest

• Gæst
Hej Alle
Jeg har i min slægtsforskning observeret stor dødelighed i årene 1702-1705 - er der nogen der kan give et godt bud :)
Jeg har ikke kunne finde oplysninger, der bekræfter min formodning.
Håber nogen kan hjælpe mig her.
Irenest

baertel

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Epidemier eller andre årsager til stor dødelighed på BH
« Svar #1 Dato: 21. Juni 2013 kl:21:59 »
Men i 1702 blev familien angrebet af den samme koppe-epidemi, der bortrev husmoderen på Bjergegård i Aaker og hendes datter, og som må have været usædvanlig ondartet, siden så mange voksne mennesker døde. Kopper var som regel en børnesygdom, da de voksne havde overstået den som børn og var blevet immune. Morten Jacobsen døde først, og kort efter fulgte hans ca. 11-årige datter Kirstine. Skiftet holdtes den 13. marts og følgende dage, og inden det sluttede, døde det yngste barn, den knap 2-årige Marie. De øvrige børn var syge, men kom sig. Herom siger skifteprotokollen:

"Imod denne sal. mands begravelses bekostning såvel som og imod den bekostning enken har anvendt på det barn, som straks efter faderen ved døden afgik og er begravet, item (samt) og imod den bekostning, som enken skal anvende på den yngste datter, som og nu døde og skal begraves, desligeste og til fosterløn, som enken anvender på de mindste hendes børn, som er ringe af alder, og nu er siuge af småkopper, det tilsammen ...blev enken samtykket at nyde af stervboets (dødsboets) middel = 50 sldr."

Sakset fra http://www.vang-olsen.dk/af_louise_skovgaard/en_gren_af_slaegten_roemer_fra_vestermarie.htm